Probleemoplossing

Onderstaand hebben we enkele probleemsituaties beschreven die mogelijk voor kunnen komen bij het inloggen met uw account of het gebruik van MFA. Per situatie is beschreven wat u het beste kunt doen. Mocht u er toch niet uitkomen of uw situatie staat hier niet bij vermeldt, neem dan contact op met de MRDM Servicedesk.

  • Als u niet over uw smartphone beschikt

    In deze situatie kunt u het authenticatieproces afronden door gebruik te maken van de herstelcode welke u heeft ontvangen bij het voor de eerste keer opzetten van MFA. U dient de volgende stappen te doorlopen:

    1. Vul uw emailadres in waarmee u inlogt en klik op de link ‘Probeer een andere methode’.
    2. Vul nu uw herstelcode in.

    Als u geen beschikking meer heeft over uw herstelcode dan zal het niet meer mogelijk zijn om in te loggen. Neem in dit geval contact op met de MRDM Servicedesk.

    Datum laatste aanpassing 25 juni 2020

  • Als uw sessie is verlopen

    Wanneer u inlogt met MFA dan geldt er een maximum van vijf minuten tussen de eerste en tweede factor. U kunt zien hoeveel tijd er verstreken is na de eerste inlog door de tijdsstempel van de tweede factor te controleren. Als er meer dan vijf minuten zijn verstreken dient u opnieuw in te loggen met uw wachtwoord om zo een nieuwe code of notificatie aan te vragen.

    Indien u sms als tweede factor heeft ingesteld, check dan ook de ‘sms-gerelateerde problemen’.

    Datum laatste aanpassing 17 augustus 2020

  • Als uw herstelcode niet meer werkt

    Wanneer uw reguliere factor niet meer werkt en het is ook niet meer mogelijk om in te loggen met uw herstelcode, dan kunt u contact opnemen met de Servicedesk van MRDM, zij kunnen de MFA voor u resetten.

    Datum laatste aanpassing 25 juni 2020

  • Als u de tweede factor wilt veranderen

    Dit kan door bij het inloggen te kiezen voor ‘Probeer een andere methode’. Indien u voorheen gebruik maakte van een authenticatie app, zal het niet mogelijk zijn om de sms optie te selecteren. Dit geldt ook andersom. Indien u uw keuze wilt aanpassen dan kunt u hiervoor contact opnemen met de Servicedesk van MRDM, zij kunnen de MFA voor u resetten.

    Datum laatste aanpassing 17 augustus 2020

  • Als de QR-code voor uw authenticatie app niet werkt

    Controleer of u een geschikte authenticatie app heeft geïnstalleerd op uw smartphone. De volgende authenticatie apps zijn voorbeelden van applicaties die voor deze manier van authenticeren geschikt zijn:

    Indien het niet lukt om een geschikte authenticatie app te installeren, maak dan gebruik van de overige beschikbare factoren via ‘Probeer een andere methode’.

    Datum laatste aanpassing 17 augustus 2020

  • Als de codes van uw authenticatie app geweigerd worden

    Als de zescijferige code van uw authenticatie app wordt geweigerd bij het inloggen, dan ontvangt u het volgende bericht: ‘De door u ingevoerde code is ongeldig’. We vragen u om in dit geval te controleren of u het juiste account heeft geselecteerd uit de optielijst in uw authenticatie app.

    Indien u zeker weet dat het juiste account is geselecteerd, dan kunt u nog controleren of de tijdsinstellingen van uw smartphone goed zijn ingesteld. Eenmalige wachtwoorden maken gebruik van ‘Coordinated Universal Time’ (UTC), dus uw apparaat moet op deze instellingen staan om de correcte code te kunnen ontvangen.

    Op de volgende manier kunt u uw instellingen controleren:

    • Android apparaten – Ga naar Instellingen > Datum & tijd. Zorg ervoor dat de checkbox naast Automatisch is aangevinkt.

    • iOS apparaten – Ga naar Instellingen > Datum en tijd. Sta Automatisch inschakelen toe. Als deze mogelijkheid al is ingesteld, dan kunt u nog proberen om het kort uit te schakelen en direct weer in te schakelen (reset).

    Datum laatste aanpassing 17 augustus 2020

  • Als u geen sms heeft ontvangen

    Als u uw zescijferige code niet heeft ontvangen via het sms-bericht, controleer dan of u het correcte telefoonnummer heeft ingevuld. Indien dit het geval is, controleer dan of u beschikt over voldoende signaal.

    Indien u nog steeds geen sms-bericht ontvangt, neem dan contact op met uw provider om te achterhalen of de berichten niet geblokkeerd worden.

    Datum laatste aanpassing 17 augustus 2020

  • Limieten voor sms-berichten

    Indien u probeert meer dan tien sms-berichten binnen een uur naar uw telefoon te sturen, dan zult u een foutmelding zien waarin aangegeven wordt dat u de limiet heeft bereikt.

    Indien u de limiet heeft gepasseerd, wacht dan tenminste een volledig uur voordat u wederom een nieuwe inlogpoging met uw wachtwoord en sms-bericht onderneemt. Elk uur ontvangt u vervolgens een nieuwe poging.

    Datum laatste aanpassing 17 augustus 2020

  • Multifactorauthenticatie op uw apparaat herinneren

    U heeft de optie om uw MFA-actie voor 30 dagen te onthouden op het door u gebruikte apparaat en browser. Het wisselen van de browser of het opschonen van de cookies kan deze 30 dagen weer resetten.

    Datum laatste aanpassing 17 augustus 2020

We helpen je graag verder

Als u vragen heeft staan wij voor u klaar. Bel of mail ons op onderstaand telefoonnummer of e-mailadres.

Stuur bericht Sluit formulier
Stuur ons een bericht

Heeft u een vraag? Laat dan een bericht achter. Wij antwoorden altijd persoonlijk en snel.